dijous, 14 de febrer del 2013

L'antiga estació d'Agres

En una ocasió, un estiu, vaig decidir de pujar (o almenys ho vaig intentar) al cim del Montcabrer. Vaig fer un part del viatje en tren des d'Alcoi fins a Agres. Així que, en esta entrada, vos parlaré sobre l'Estació d'Agres que va estar en funcionament des de l'abril del 1904. Només baixar del tren em va sorprendre el bon estat – prou relatiu  de l'antiga estació, ja que conserva l'edifici principal i les andanes. A més, es podia observar el color obscur de les pedres per on passaven les locomotores. Probablament, podia haver trobat part del traçat de les vies si haguera investigat més entre els matolls que predominen en tota l'àrea de l'estació. D'altra banda, vaig trobar, també, altres dos edificis: el taller i el magatzem. Aquestos últims estàn en runes, però es pot distinguir per la seva posició i la seva grandària per a que servien. A continuació vos presente un mapa en què es pot distingir perfectament l'antiga estació, la nova i per on anaven abans els trens.

www.google.es/maps Vista de pardal de l'estació d'agres. 
Com podeu vore a vista d'àguila, distingim diversos espais: en roig està assenyalat el que abans eren les andanes, si vos fixeu podeu vore encara le línies paral·leles de pedra que contenien les vies del tren. Com es pot observar en la següent foto, encara es conserven els empedrats de les vies.

CC By Uasf42 Agres 2011. Com podeu vore encara estan els murs sobre els quals circulaven els trens.  Al fons, s'aprecien els tallers de l'estació.

CC By Uasf42 Agres 2011. Detall del final dels murs plens de matolls. Com que Agres era una estació intermodal i de càrrega de mercaderies, tenia vies mortes i, per tant, tenia també murs de pedra a la fi d'aquestes vies. 
En segon lloc estan les intal·lacions auxiliars de l'estació. En blau, està el que abans eren els tallers que contenien tot l'utillatge necessari per a les reparacions o l'assistència als trens. En verd, podeu vore un edifici un poc més gran: és el magatzem. Cal pensar que Agres era un punt d'intercanvi (d'això, en parlaré en altra ocasió) i, per tant, alguns trens deixaven mercaderies i altres les arreplegàven. Com a tal, tenia una zona de càrrega amb vies mortes on els trens eren carregats de les mercaderies que havien de transportar. A continuació hi ha un mapa detallat del magatzem.

www.google.es/maps Com podeu vore, a sota hi ha l'edifici del magatzem indicat en verd. Les linies roges indiquen l'espai que ocupaven les vies. Com que les vies tenen a sota pedres per reduïr la vibració dels trens, després de desmantellar les vies, ha estat molt difícil recuperar la vegetació, per la gran quantitat de pedres que hi ha; per tant, cal pensar que el rectangle roig que s'indica i que està fet a partir del clar en què no hi ha vegetació, correspon a l'antiga andana de càrrega on els trens eren carregats.
En quart i últim lloc, s'hi observa (en groc) l'edifici central. Es l'antic edifici principal de l'estació d'Agres que actualment està gairebé fet miques, ja que només conserva les parets i algunes parts del sostre. A dintre, hi ha moltíssima matolls punxosos que em van impedir entrar per poder investigar-hi un poc més. Potser, si haguera pogut entrar-hi, podria haver-hi trobat bitllets de tren o altres objectes.
L'edifici està construït en pedra caliça i en la part frontal, que donava a les andanes, encara s'hi conserven les inscripcions de les destinacions de les línies. Cal recordar que aquesta línea cobria el trajecte entre Alcoi -
 Villena - Yecla. Ací teniu algunes fotos de l'edifici principal.

CC By Uasf42 Agres 2011. Façana Principal
CC By Uasf42 Agres 2011. Detall de la part superior de la porta principal que permitia l'accés a les andanes.
CC By Uasf42 Agres 2011. Detall de la façana on hi ha les línies que la empresa Caminos del Norte cobria des d'aquesta estació. Com podeu vore, l'estació tenia la possibilitat d'acollir trens des de Yecla fins Gandia i València.
CC By Uasf42 Agres 2011. Façana lateral. És evident el deteriorament de l'estació. Les  fractures a les parets són abundants i fan que l'edifici siga perillós d'accedir-hi.
CC By Uasf42 Agres 2011
CC By Uasf42 Agres 2011
CC By Uasf42 Agres 2011. Detall de l'interior de l'edifici principal. Es pot vore el mal estat de les escales que portaven al pis superior on vivia el cap de l'estació amb la família.
CC By Uasf42 Agres 2011. Detall del pis superior.
CC By Uasf42 Agres 2011
CC By Uasf42 Agres 2011. Detall del sostre. Algunes parts del sostre encara es conserven.
CC By Uasf42 Agres 2011.
CC By Uasf42 Agres 2011. Detall d'una pica que pertanyia als lavabos de l'estació. 
CC By Uasf42 Agres 2011


L'estació és un cojunt històric i arquitectònic encara en peu, però en mal estat. Trobe que és una peça clau de la història de la línia de tren entre Alcoi i Xàtiva. Així mateix, confie i espere que les possibles inversions que es facen en aquest àmbit permitisquen retornar aquest edifici a la vida, però amb un us renovat i diferent. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada